AIRSHOWINFO - BLOG

  • Zárónapi repülőnap Matkópusztán

    Magyarországon azon belül is Matkópusztán rendezték meg idén a 19. FAI Korlátlan Vitorlázó Műrepülő Világbajnokság és a 7. FAI Haladó Vitorlázó Műrepülő Világbajnokságot. A tíz napig tartó versenyen több nemzet pilótája mérette meg magát, hogy jelezzük a verseny méretét, az Egyesült Államok mellett például Japánból is érkezett pilóta. Hagyományokhoz híven, az utolsó napon az-az július 30-n egy kisebb repülőnapot rendeztek, ahova ingyenes belépés mellett bárki bejöhetett.


    Az eldugott kis repülőtérre a nagy nyári melegben kevesen jöttek ki, bár szerencsére a szellő időnként erőre kapott, ezzel is feledve az árnyékmentes területet. A hazai kis repülőnapok elmaradhatatlan „kellékei” Vári Gyula és Veres Zoltán is jelen voltak, programjukkal szólóban kápráztatták el a közönséget, a volt vadászpilóta pedig még egy páros égi játékban is szerepelt.


    A repülőnap teljes időtartalma alatt An-2-es repülésre is sort lehetett keríteni egy ticket megvásárlása esetén, de a szerencsések akár tombolán is szerezhettek maguknak egy élményt. A HA-YHD lasjtromú Ancsa 1981 óta hasítja az eget, ő és két másik gép volt a nyitó kötelék a repülőnapon, Vári Gyula Yak-52-es és Ábrányi Tamás Zlin-50-es gépével. Utánuk következett a HA-TRM lajstromú Zlin-226 Trener 6-os. A gép a szóló repülése mellett vitorlázó vontatást is véghezvitt, a nap folyamán ugyanis különböző nemzetiségű pilóták ragadták meg a botkormányt és mutatták be vitorlázó műrepülő tudásukat a közönségnek.


    Ezt követően jött a nap egyik legizgalmasabbnak ígérkező programja: Vári Gyula és Ábrányi Tamás párban emelkedett a levegőbe, gépeikkel ugyanis ballon vadász versenyt rendeztek. A földről nagyméretű vörös ballonokat engedtek fel, a pilóták pedig egyesével egymás után vadászták le a szökni próbáló ballonokat. Bár könnyen hangzik az, hogy egy relatíve lassan emelkedő ballont el kell kapni egy annál nagyobb géppel, bizony nem egyszer vétették el a mester pilóták a célt.


    Ezután következett a nap fénypontja: az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, 32-es oldalszámú Gripen típusú 4. generációs vadászgépe kezdte meg félidőben a programot, Langó Viktorral a pilótafülkében. A majd 10 perces demo program szépre sikeredet, Lángó Viktor a kihangosításnak köszönhetően pedig a közönséghez is szólt pár szót, akik nagy tapssal köszönték meg a programot. Kis érdekesség bár ez csak a nap végére derült ki, nemsokkal a program után, újabb két Gripen szállt fel Kecskemétről, ők ugyanis a NATO riasztási rendszere miatt emelkedtek a magasba egy a rádiózást mellőző utasszállító repülőgép miatt.


    Folytatódott a helyi program a Gripen után, ismét egy vitorlázó pilóta mutatta meg tehetségét a levegőben. Utána érkezett az RC társadalom, a valós kinézetű gépekkel bizony csak tapasztalt ember repülhet, egy kis hiba esetén is a gépből roncs lehet, de ha nem vigyázunk akár emberek is veszélybe kerülhetnek, és ha így nézzük szinte semmi különbség nincs a valódi 1:1 méretű gépek és az RC között. A kecskeméti modell klub tagjai meglepően ügyesen bántak a földről vezérelhető gépekkel, még vitorlázó vontatást is bemutattak. Következett Vári Gyula szóló repülése, elhíresült kék-sárga színű Yak-52-es gépével, majd őt követően Veres Zoltán. Mindketten repülésük során kihozták az általuk repült típusból a lehető legtöbbet, a füstgenerátorral pedig látványosan sikerült programokat mutattak be.


    A nap végére azt kell mondani, hogy egy szépen sikeredett nap részesei lehettünk. A reptér méreteihez képest egy nagyszerű repülős programot láthatott minden nagyérdemű, aki kilátogatott Matkópusztára Július 30-án.

    © Benedek Levente

    Leave a comment