Nyugdíjaznák a hazai An-26-s gépeket

  • Nyugdíjaznák a hazai An-26-s gépeket

    Nyugdíjaznák a hazai An-26-s gépeket

    “Kész tervekkel rendelkezünk”

    Ezt Dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnök-helyettes nyilatkozta a november 28-ai esti híradóban, abban a hír részletben amiben a híradó stábja Kecskeméten a bázisrepülőtéren forgatott, és a téma a hazai szállító-repülőgép flotta lecserélése volt.

    Kiöregedőben van és ráadásul túlterhelt a Magyar Légierő szállító Szállítórepülő-százada. Az alakulat az H 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis tagjaként teljesíti a hazai feladatok mellett, a katonai felső vezetés és az adott Kormány tagjainak szállítását, illetve a magyar katonák szállítását gyakorlatok vagy külszolgálatok idején. Az An-26-s gépek 1974-1976 között érkeztek hazánkba, a szentkirályszabadjai évek után 1984-ben Szolnokra majd 2004-ben jelenlegi helyükre Kecskemétre kerültek. A típus mondhatni egy kis kitérővel Tökölön is szolgált. A tegnap esti híradóban a Honvéd Vezérkar főnök-helyettes nyilatkozott a riporter érdeklődésére, hogy a gép leváltása tervben van:

    “Olyan szállítógépekben gondolkodunk, amelyek képesek, megfelelnek ezeknek a követelményeknek, két kategóriában gondolkodunk egy könnyű és egy közepes szállító-repülőgépekben, kategóriánként 3-5 db gépet”

    A típus váltás az altábornagy szerint azért is fontos, mert Magyarország NATO és Uniós katonai misszióit a jövőben is el kell látni utánpótlással, az An-26 ahogy erre a Popelyák Péter alezredes is rámutatott a híradóban “nem hatékony már nagyobb hatótávolságra ez a repülőgép”. A híradóban konkrétumok nem hangzottak el, hogy van e tárgyalás és kivel, illetve a lehetséges váltótípust sem említették.

    (kép forrás: M1 híradó)

    002

    15289222_1271495916226911_5139376044876264604_o

    Szlovákia utolsó An-26-s gépe 2016 márciusában hagyta el a Malacky-Kuchyña bázist. Bár jelenleg közepes szállító nélkül van az ország, az új típus beszerzése megtörtént, az Alenia cég C-27J Spartan típusból 2 db-t vásároltak, az első jövő nyáron érkezhet. (képünkön utolsó nyilvános szereplése látható a gépnek a SIAF 2015 repülőnapon):

    15194497_1271497076226795_8363815091575381306_o

    Csehország és Lengyelország az EADS CASA C-295-al váltották le az An-26-s típust:

    15289095_1271500562893113_7434676115557016048_o

    15167666_1271496096226893_4850292198865381525_o

    Románia és Bulgária a C-27J-t választotta (A román gép mögött az Ukrán Légierő An-26-s gépe látható a SIAF 2016-s repülőnapon):

    15272063_1271498949559941_6842681357458541863_o

    13483065_1422945084398026_5290280131569496002_o