2018 június 10 és 22. között ad otthont az MH Pápa Bázisrepülőtér az Európai Védelmi Ügynökség (EDA), és az Európai Légi Szállítási Parancsnokság által szervezett European Transport Aircraft Programme – Training 18 (ETAP-T) elnevezésű többnemzeti szállítógép gyakorlatnak. A 8 résztvevő nemzet 9 darab repülőgéppel (C-160, A400, és a C-130 típus különböző verziói) hajt végre éjjel és nappal harcászati feladatokat, Pápát bázis-repülőtérként használva. A résztvevők kiképzési céljai többek között hadműveleti tervezés, repülőműszaki együttműködés, ejtőernyős kiképzés, légi dobások, különböző logisztikai feladatok megoldása, valamint különböző repülési eljárások gyakorlása – a sajtó megjelent képviselői ezekből a mozzanatokból tekinthettek be néhányba a június 12-én, kedden megrendezett sajtóeseményen.

A szállítógépek előkészítése a repülőtér északi részén található kutyanyelveken történt, mindegyik gép a saját erejéből állt ki a légcsavar-lapátok negatív állásszögbe állításával.

A németek két darab Transallal érkeztek a gyakorlatra, a típust 2021-ben az A400 váltja majd.

Hátramenetben a hollandok H Herkulese, a légcsavarok már negatív állásszögön tolják hátra a gépet.

Sajnálatos módon a délelőtti időpont miatt sem a fényviszonyok, sem a használatos pályairány nem kedvezett a megjelenteknek – tengelyfényben gurul végig a norvégok C-130-asa a futópályán, hogy a 16-es pályavégen megfordulva szembe kerüljön a széllel.

A Bravo gurulóút 1600 méterre található a 34-es küszöbtől, ennyi bőven elegendő a felszálláshoz.

Örvényeket húz maga után a lengyelek Herkulese, itt a magasságot szerencsére inkább sebességre váltották.

A kis távolság a pályatengelytől lehetővé tette a kísérletezést a hosszabb záridőkkel – az angolok hosszabb törzsű C-130J-30-asa nem csak a festése miatt különleges…

Airborne !

Habár a meghirdetett programban csupán a felszállások megtekintése szerepelt, az indulás előtti percekben nagy bedöntésű fordulóval érkezik a franciák Atlasa.

Az ilyen képeket hívják „dokumentációs jellegűnek”.

Érdekes módon a francia A-400-asok polgári lajstromjelet viselnek, F-RBAA-tól kezdődően.

A kisebb gépekkel ellentétben az Atlas a Kilo előtérről üzemel.

A 109-es oldalszámú Mi-24-es remélhetőleg már nem sokáig lesz az egyik legjobb állapútú gép a típusból Magyarországon.

Az eseménynek vége, innentől kezdve az események külső szemlélői vagyunk. Szűk fordulóval érkezik a német Transall.

A készenléti géppár szlovák L-410-est fogott, melynek földre kényszerítését imitálták is.

PARIS21 rengeti az eget Vaszar felett.

A belgák siettek a közelítő vihar elől…

… akiket hamarosan a hollandok követtek.

Hamarosan CAMEL27 is menekülőre fogta, és a felhőalap alatt útnak indult Kecskemétre.

Szólj Hozzá