Mi elég régóta ismerjük egymást, de kérlek az olvasóinknak röviden írjál magadról és milyen formában van kapcsolatod a repüléshez?
Gyerekkorom óta érdekel a repülés, hiszen szülővárosom, Balatonalmádi felett annak idején gyakran láttam a szentkirályszabadjai katonai helikoptereket. Eleinte a makettezés és a modellezés volt a hobbim, később ezek mellé bejött a repülési témájú könyvek, folyóiratok, majd az archív fényképek gyűjtése és a fotózás, természetesen a rendszeres repülőtér- és repülőnap látogatásokkal együtt. Szűkebb érdeklődési köröm (1993 óta) a magyar repülés története. Szakmám szerint teljesen „civil” vagyok (a munkám nem kapcsolódik a hobbimhoz), ám szerencsére így is adódik lehetőségem kisgépeken repülni.

Az egyik szerkesztője vagy az avia-info oldalnak, erről mesélj kérlek mi célt szolgál az oldal?
A honlap a 2003-as indulása óta már átalakult néhányszor, ám a célunk nem változott: szeretnénk egy olyan átfogó gyűjteményt létrehozni, ahol nem csak az aktuálisan magyar színekben repülő gépek bizonyos adatai (lajstromjel, típus, gyári szám stb.) érhetőek el, hanem a régebbiek is, nagyjából az 1900-as évek elejéig visszamenőleg. Igyekszünk minden egyes magyar vonatkozású repülőgép mindegyik festésváltozatáról legalább egy fényképet közzétenni, hogy ne csupán száraz adatokból álljon a honlap.

Kik segítenek neked, illetve külsős emberként van lehetőség valahogy hozzájárulni az oldalhoz?
Mindenekelőtt szerkesztőtársaim és barátaim, Biró Sándor és Groszvald Attila nevét említeném. Rajtuk kívül természetesen rengetegen küldtek és küldenek információkat és képeket. Ha össze kéne számolnom, hogy a honlap indulása óta hány embertől kaptunk ilyen jellegű segítséget, bizonyára bőven száz fölött lenne a végeredmény! Minden friss és archív fényképnek örülünk, illetve az információmorzsák is értékesek, amikor egy repülőgép sorsát próbáljuk meg tisztázni. Ami szintén jól jön: ha egy-egy repülőtéren szívesen fogadnak, és hagynak minket fotózni, természetesen a biztonsági előírások betartásával. Pénzbeli hozzájárulást viszont nem kérünk és nem fogadunk el senkitől, hiszen ezt az egészet hobbiként, elhivatottságból csináljuk, és nem anyagi haszonszerzés miatt.

Évek óta csináljátok az oldalt, szerkesztitek, tudnak meglepni emberek új fotóval ennyi év után is?
Hajjaj, de még mennyire! Ez egy olyan kirakós játék, ahol nem tudjuk, hogy hány darabból kellene összerakni a teljes képet. Sokszor kerülnek elő olyan anyagok, amelyek ellentmondanak a korábbi ismereteinknek, ilyenkor aztán lehet újraértelmezni az egészet…

Ki tudsz emelni olyan pillanatot amikor egy elküldött fotóra azt mondtad, hogy “hűha!”?
Szerencsére sok ilyen alkalom volt, de hogy csak egyet említsek: a közelmúltban kaptunk egy remek fényképet az I-005-ös Sokol-ról, az 1948-as felségjelzéssel – ezt látva bizony leesett az állam, hiszen erről az időszakból nagyon kevés fotó jutott el hozzánk.

Mik a visszajelzések az oldallal kapcsolatban?
Alapvetően pozitív vélemények jutnak el hozzánk, de természetesen kapunk építő jellegű kritikákat is, amelyeket igyekszünk megfogadni. Néha akad egy-egy látogató, aki szeretné a maga elképzelése szerint átformáltatni a honlapot – erre sajnos nem vagyunk nyitottak. A későbbi esetleges témabővítést illetően viszont érkezett több hasznos javaslat, ezeket a szabadidőnk függvényében megpróbáljuk megvalósítani.

Külföldön is nézik az oldalt esetleg?
Igen. Bár alapvetően magyar nyelvű a gyűjtemény, hetente-kéthetente érkezik egy-egy üzenet külföldi látogatóktól, többnyire kérdésekkel, néha egy-egy fényképpel. Ez szerintem azt bizonyítja, hogy más országokban is érdeklődnek a magyar repülés múltja és jelene iránt.

Van olyan típus ami mondhatni hiánycikknek minősül az oldalon?
Sajnos van, nem is kevés! Az első világháború osztrák-magyar gépparkja egyelőre teljes egészében kimaradt az adatbázisból, de például az Iljusin Il-10-eseket vagy a Jak-11-eseket sem tudtuk még rendbe tenni. A gyalogsárkányokról és a siklóernyőkről gyűjtött információk feldolgozása ugyancsak várat magára, de hasonló a helyzet az UL-gépek, főleg a motoros sárkányok többségével is. (Három dolog kéne hozzá: idő, idő és idő!)

Én például sokszor látlak repülő majálisokon, repülőnapokon. Ilyenkor az adatbázisodba dolgozol vagy az ismeretség bővítése is szempont neked?
Számomra elsősorban az a fontos, hogy repülés-közelben legyek, és közben fényképezzek, esetleg repüljek is, amennyiben van rá lehetőség. Örülök, ha ilyen alkalmakkor sikerül valami újdonságot megörökíteni, és persze az sem baj, ha közben új ismerősök bukkannak fel, de senkivel sem kívánok érdekből barátkozni.

Gondolom az évek alatt az oldal szerkesztése téged is tanított a hazai repülés történelmével kapcsolatban. A sok történet amit mesélnek neked egy típussal, egy lajstrommal kapcsolatban ilyenkor felbecsülhetetlen.
Így van! A gépek sorsa óhatatlanul összefonódik az emberek, klubok, cégek sorsával, tehát akad „sztori” bőven. Az egyik kedvencem: a hatvanas évek elején megérkezett a lengyelországi gyárból az egyik repülőklub vadonatúj vitorlázógépe, egy Fóka, vonaton szállítva. A pályaudvaron az ügyintéző csak annyit értett a papírokból, hogy a ládában egy „fóka” van, tehát fel is hívta az érintett repülőklub – helyett a fővárosi állatkertet…

Tudom nem lehet könnyŰ választani de ki tudnál emelni pár embert akiknek sokat köszönhetsz az évek során az oldallal kapcsolatban?
Mindenképpen szeretnék tisztelegni id. Winkler László, Mitter Imre, Gibás Andor, Kunár György és Jereb Gábor munkássága előtt. Ők sajnos már nincsenek közöttünk…

Van olyan repülőnap a múltból vagy bármi esemény amin részt vettél és a nap végére azt mondtad “lesz mit berakni a frissítésbe”?
Említhetem akár a szolnoki családi napot/nyílt napot, akár a most hétvégi dunakeszi repülőnapot – mindkettőn sikerült olyan fotókat készítenem, amelyek közül néhány fel fog kerülni a honlapra is.

Zárszóként részemről köszönöm, van amit még szívesen elmondanál?
Nagyon köszönöm a megtisztelő lehetőséget, és a kedves olvasók figyelmébe ajánlanám a honlapunk mellett a Facebook-os csoportunkat is, ami a FACEBOOK címen érhető el.

Szólj Hozzá
X