Mivel több forrás is szombat reggelre jelezte a 4 darab, Novoszibirszkben nagyjavított Mi-17-esünk hazatértét, így egy közepesen korai kelés után a nap első fénysugarai minket már a 44-es út melletti szőlősben értek. A nagy repülési távolság, és a helikopterek tekintélyes térfogata miatt egyértelműen a Volga-Dnyepr egyik An-124-esét várhattuk aznap – kifelé is ez a cég szállította a gépeket.
Szerencsére a FlightRadar24 egyre nagyobb lefedettséggel rendelkezik, így az út egésze bárki számára nyomon követhető volt.
A vizuális azonosítás nem volt nehéz feladat
Lenyűgöző látvány a reggeli fényekben, és a hanghatás sem utolsó. RA-82043, 1991-es gyártmány. A korábbi években a gép kiszolgálása a futópályán történt, ez által blokkolva azt, így ezekben az esetekben a készenléti géppár áttelepült Szolnokra. Ez azonban most elmaradt, így várható volt, hogy ez alkalommal sikerül megoldani a gép kiszolgálását.
A Ruszlán végül a repülőtér északi részén, a Delta gurulóút kiszélesített részén állapodott meg, így még ha ellenfényesen is, de láthatóvá vált a kipakolás.
Előkerül az első gép. Mivel a helikopterek faroktartói leszerelve érkeztek, így az egyes oldalszámok egyértelmű beazonosítása nem lehetséges. Ő vagy a 703-as, vagy a 705-ös számú Mi-17N, azonosító jelük az orr elején elhelyezett időjárás-radar. Mindkét gép 2005-ben lett ezt megelőzően nagyjavítva, ezután 2008-ban lettek NVG-kompatibilisre átépítve.
A jobb beláthatóság érdekében tett rövid felfedezőút során a nemrégiben épült 445-ös elkerülő út töltésén sikerült találni egy izgalmasabb perspektívával, és kevesebb ellenfénnyel rendelkező helyet – a továbbiakban ez lesz a 445-ös pont, reméljük még sok alkalmunk lesz innen szemlélődni.
Menetiránynak háttal érkezik a következő gép. Nincs radar, így ő vagy a 702-es, vagy a 704-es lesz. A 704-es a 2008-as utolsó nagyjavításán eltérő mintájú festést kapott, így talán a másik gép azzal érkezik vissza.
Az utolsó gép ismét farral érkezik. A 4 gépből egy „N” és két sima már megérkezett, így ő nem lehet más, mint a második „N”
Radar nincs, a festés azonban megegyezik, így sajnos az oldalszám nem azonosítható be.
És valóban, a második „N” érkezett meg. A helikoptereket ezután a Légijármű Javítóüzembe vontatják, az Antonov hátsó részéből pedig kamionra pakolják a forgószárny-lapátokat és a faroktartókat.
Óriások találkozása. A Lima apronon műszaki hiba miatt egy C-17-es vesztegel éppen, számára alkatrészt csak késő délután hoztak.
A gép mozgatásához Ferihegyről hoztak pushback-kocsit, ami a délutáni órákban vissza is tért Budapestre.
A Ruszlán megfordítása után a gép gyomrába kerül a vontatóvilla, ezt általában magával hordja. A nagy távolság ellenére a gépet Kecskeméten nem tankolták, és a felszálláshoz is inkább a 12-es irányt választja – a hátszél ellenére. Néhány perccel később már mi is ismét a 44-es út mellől követjük tovább az eseményeket.
A déli meleg, és a betonról sugárzó hő nem a fényképezni vágyók barátja
A hátszél megtette a hatását, 70 milliméteren ennyi fért bele.
Futók bent, fékszárny még kint – a gép célállomása Lipcse. A mihamarabbi viszont látásra!
És a ráadás. A kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt a Load Diffuser hadgyakorlatra érkező ohioi F-16-osok péntek délután helyett csak szombat este érkeztek meg.