ETAP-T 2018 – Pápa Bázisrepülőtér

2018 június 10 és 22. között ad otthont az MH Pápa Bázisrepülőtér az Európai Védelmi Ügynökség (EDA), és az Európai Légi Szállítási Parancsnokság által szervezett European Transport Aircraft Programme – Training 18 (ETAP-T) elnevezésű többnemzeti szállítógép gyakorlatnak. A 8 résztvevő nemzet 9 darab repülőgéppel (C-160, A400, és a C-130 típus különböző verziói) hajt végre éjjel és nappal harcászati feladatokat, Pápát bázis-repülőtérként használva. A résztvevők kiképzési céljai többek között hadműveleti tervezés, repülőműszaki együttműködés, ejtőernyős kiképzés, légi dobások, különböző logisztikai feladatok megoldása, valamint különböző repülési eljárások gyakorlása – a sajtó megjelent képviselői ezekből a mozzanatokból tekinthettek be néhányba a június 12-én, kedden megrendezett sajtóeseményen.

A szállítógépek előkészítése a repülőtér északi részén található kutyanyelveken történt, mindegyik gép a saját erejéből állt ki a légcsavar-lapátok negatív állásszögbe állításával.

A németek két darab Transallal érkeztek a gyakorlatra, a típust 2021-ben az A400 váltja majd.

Hátramenetben a hollandok H Herkulese, a légcsavarok már negatív állásszögön tolják hátra a gépet.

Sajnálatos módon a délelőtti időpont miatt sem a fényviszonyok, sem a használatos pályairány nem kedvezett a megjelenteknek – tengelyfényben gurul végig a norvégok C-130-asa a futópályán, hogy a 16-es pályavégen megfordulva szembe kerüljön a széllel.

A Bravo gurulóút 1600 méterre található a 34-es küszöbtől, ennyi bőven elegendő a felszálláshoz.

Örvényeket húz maga után a lengyelek Herkulese, itt a magasságot szerencsére inkább sebességre váltották.

A kis távolság a pályatengelytől lehetővé tette a kísérletezést a hosszabb záridőkkel – az angolok hosszabb törzsű C-130J-30-asa nem csak a festése miatt különleges…

Airborne !

Habár a meghirdetett programban csupán a felszállások megtekintése szerepelt, az indulás előtti percekben nagy bedöntésű fordulóval érkezik a franciák Atlasa.

Az ilyen képeket hívják „dokumentációs jellegűnek”.

Érdekes módon a francia A-400-asok polgári lajstromjelet viselnek, F-RBAA-tól kezdődően.

A kisebb gépekkel ellentétben az Atlas a Kilo előtérről üzemel.

A 109-es oldalszámú Mi-24-es remélhetőleg már nem sokáig lesz az egyik legjobb állapútú gép a típusból Magyarországon.

Az eseménynek vége, innentől kezdve az események külső szemlélői vagyunk. Szűk fordulóval érkezik a német Transall.

A készenléti géppár szlovák L-410-est fogott, melynek földre kényszerítését imitálták is.

PARIS21 rengeti az eget Vaszar felett.

A belgák siettek a közelítő vihar elől…

… akiket hamarosan a hollandok követtek.

Hamarosan CAMEL27 is menekülőre fogta, és a felhőalap alatt útnak indult Kecskemétre.

Select your Area / Válassz területet

[show-map id=”1″]

Select your country’s local site / Válassz meglévő helyi weboldalaink közül

Támogasd az Airshowinfo munkáját

5% funded
Ft
Személyes Adatok

Terms

Donation Total: 1,000Ft