Nem kell ismét nyolc évet várni a következő Kecskeméti Repülőnapra!

A jelenleg is érvényben lévő koronavírus korlátozásokkal, 2013 után végre ismét repülőnapot rendeztek Kecskeméten. A helyzet ellenére több mint tíz országból érkeztek résztvevők és soha nem látott típusokat is láthattunk az augusztusi eseményen.

A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint a két nap alatt 120 ezer látogató érkezett Kecskemétre, így mindkét nap „teltház” mellett zajlottak a programok, amelynek megvalósításán több mint 4 ezer fő dolgozott. Programok tekintetében az idén természetes volt, hogy a korábbi eseményekhez képest kevesebb nemzetközi résztvevővel kell számolnunk, de a Magyar Honvédség látványos bemutató mellett számos nemzetközi bemutató csapat és légierő képviseltette magát és egész nap pörgős és folyamatos programot láthattunk az égen és a földön is egyaránt. Az idei repülőnapon mutatkoztak be szélesebb közönségnek elsőként a Magyar Honvédség Airbus H145M helikopterei vagy a jelenleg lízingben hazánkban lévő Leopard 2A4 (amelyek a megrendelt legmodernebb Leopard 2A7+-ra kiképzést segítik elő) harckocsik. A házigazda MH59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állománya is minden eddiginél nagyobb volumenű, látványos bemutatókkal készült a repülőnapra: a füstgenerátorral és infracsapdákkal tarkított Gripen bemutatót, szombaton Szentendrei Dávid százados, míg vasárnap Majerik Máté főhadnagy repülte, de a típust a nyitóképben és két képesség bemutató során is láthattuk még a nap során. A látványos bemutatókban természetesen a Magyar Honvédség további alakulatai is kivették a részüket, így földön és égen szinte minden már rendszerben lévő – és hamarosan rendszerbe kerülő – eszközt megnézhettek a látogatók.

 

A nemzetközi résztvevők közül több, hazánkban még soha nem látott típust vonultattak fel: ilyen volt többek közt a brazil Embraer KC-390-ese, amely a tervek szerint 2023-tól már a Magyar Légierő színeiben is repülni fog, a Szaúdi Királyi Légierő Saudi Hawks Bae Hawk Mk.65-ös kiképzőgépekkel repülő bemutató csapata, de először repült bemutatót a Brit Királyi Légierő Typhoon Solo Display csapata is Magyarországon, bár a típust korábban spanyol és osztrák színekben is láthattuk Kecskeméten.  A visszatérő országok alakulatai is látványos bemutatókat hajtottak végre a repülőbázis felett, sokak kedvencén a Török Csillagokon kívül láthattuk többek közt a Román Légierő MiG-21-esét (talán még nem utoljára), a Cseh Légierő több típusát (Gripen, L-159, Mi-24, Mi-171, W3 Sokol), az Olasz Légierő C-27 Spartan közepes szállítógépét, M-346 Master kiképzőgépét és Typhoon negyedik generációs vadászgépét, amely programját szombaton hajtómű hiba miatt félbe kellett szakítsa. Nagyszerű nosztalgia érzést keltett a „régi motorosok” számára a Kecskeméten legutóbb 1998-ban és 2000-ben látott két svéd típus, a Swedish Air Force Historic Flight által üzemben tartott SAAB AJS37 Viggen illetve SK35C Draken (Viggeneket a 2000-ben, Drakent pedig osztrák színekben 1998-ban láthattunk utoljára Kecskeméten).

A repülőnap után a legnagyobb kérdés a lelkes rajongók és látogatók számára az, hogy mikor mehetünk ismét Kecskemétre?

A Honvédelmi Minisztérium megkeresésünkre megerősítette, hogy jelen pillanatban jövőre, azaz 2022-ben nem terveznek ismét repülőnapot tartani, viszont mint megtudtuk nem kell ismét újabb nyolc évnek eltelnie majd, hogy újra megrendezzék Európa egyik legnagyobb repülőnapját az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison.

Select your Area / Válassz területet

[show-map id=”1″]

Select your country’s local site / Válassz meglévő helyi weboldalaink közül