Immár hagyománnyá vált, hogy az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis látványos bemutatókkal készül az augusztus huszadikai ünnepségsorozatra, mely bemutatókat a nagyközönség kvázi Szolnok belvárosában, a Tisza két partjáról tekinthet meg. A biztonságos, és zökkenőmentes végrehajtáshoz természetesen előzetes felkészülés is szükséges, a bázis általában a 20-a előtti héten jelöl ki két gyakorlónapot az állomány számára, amelyek alatt minden programelem többször is elgyakorlásra kerül. Mivel nemzetközi viszonylatban is rendkívül ritka azon lehetőségek száma, hogy katonai légijárműveket lehessen városi környezetben látni, ezen alkalmak a hazai (és újabban egyre inkább a nemzetközi) fotós közösség kedvelt célpontjai. Míg a korábbi évek során a gyakorló napok a kora délelőtti órákban kerültek megtartásra, 2018-tól kezdődően már szabadság kímélő időpontban, a késő délutáni órákban tűnnek fel a bázis repülőgépei és helikopterei a Tisza felett.
Az Álmoskönyv szerint jó ómen, ha utunkat Cegléd és Abony között egy Mi-24-es kíséri. A 331-es oldalszámú Mi-24P idén januárban elsőként érkezett haza az oroszországi nagyjavításból azon Mi-24-esek közül, amelyek 26 évnyi tárolást követően lettek (a keletnémet hagyatékból) első alkalommal magyar felségjelzéssel üzembe állítva. A 331-est nemsokára két német H-145M követte a 4-es út felett, melyet a nagyközönség majd a Duna felett tekinthet meg augusztus huszadikán.
Szűk egy órával később megjelenik az első helikopter a Tisza partja felett Szolnok belvárosában, és nemsokára fast rope technikával katonák hagyják el a fedélzetét. A 705-ös oldalszámú Mi-17N sok évnyi állást követően 2017-ben, egy nemzetközi hadgyakorlat kellős közepén érkezett vissza az oroszországi nagyjavításból a kecskeméti bázisra.
A 705-ös kirakodása után a 701-es oldalszámú Mi-17-es egyéni bemutatója következik. A gép sok éven keresztül volt az egyetlen üzemképes Mi-17-es a honvédség kötelékében, nagyjavítására végül egy évvel később került sor, mint 4 típustársánál. Novoszibirszkbe végül 2017 októberében szállította ki a Volga-Dnyepr légitársaság Il-76-osa az akkor még lóhere mintás kamuflázst viselő gépet, hogy egy évvel később már egy hófehér (és nem kevésbé bizalomgerjesztő) Il-76-os hozza vissza a nagyjavításon átesett gépet a megszokott magyar festésben.
A Mi-17-esek távozása után ismét a 331-es oldalszámú Mi-24-es jelenik meg előttünk, hogy belekezdjen dinamikus bemutatójába, amely megtekintésére utoljára 2012-ben nyílt lehetősége a nagyközönségnek. A gép a délutáni útvonalrepülés után egy szolnoki tankolást követően érkezik a bemutatók kijelölt légterébe.
Amíg a Mi-24-es dinamikus bemutatója tart, az egyik Mi-17-es a közeli szandaszőlősi repülőtéren felveszi az ejtőernyős válogatott tagjait.
A tavalyi évben elmaradt a könnyű kiképző és futár repülőgépek bemutatója, idén azonban 3 darab Zlin is érkezik a 143 és 242 típusokból.
A dinamikus bemutatók után az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár bemutatója következik. Elsőként a légimentők flottájából évekkel ezelőtt átvett 102-es oldalszámú As-350 „mókus” rak ki egy személyt a Tisza partján, majd érkeznek a Mi-17-esek is.
A területet ez alkalommal a 338-as oldalszámú Mi-24P biztosította, mely szintén idén januárban tért vissza az oroszországi nagyjavításból. A kétcsövű, 30 milliméteres GS-30 gépágyú kevésbé fenyegető, ha a személyzet közben integet.
A különleges műveletiek helyét a fürge As-350-es egyéni bemutatója veszi át, majd gyönyörű fényekben még egyszer visszatér a Mi-24-es, és a Mi-17-es bemutató is.
Végezetül a nap utolsó sugarainál minden részt vevő gép kötelékbe rendeződik, és egy utolsó áthúzással búcsúzik a helyszíntől. Találkozunk augusztus 20-án !